Hukum Wanita Melakukan Azan
Hampir keseluruhan ulama dahulu dan sekarang bersepakat
bahawa tuntutan azan tidak dikenakan ke atas golongan wanita. Imam Nawawi
menyebut di dalam Kitab Al-Majmu’ bahawa tidak sah azan yang umum melainkan
oleh seorang lelaki muslim yang berakal, termasuk kanak-kanak yang mumayyiz.
Adapun azan yang dilakukan oleh orang kafir dan gila adalah tidak sah kerana
mereka bukan ahli ibadah.
Hadis-hadis yang menyebut berkenaan tuntutan azan adalah
difahami untuk golongan lelaki sahaja, bukannya golongan wanita. Justeru itu,
sekiranya azan tidak disyariatkan ke atas wanita, maka apakah hukumnya jika
wanita melaungkan azan?
Jumhur ulama berpendapat bahawa tidak sah azan seorang
wanita untuk jemaah lelaki, sebagaimana tidak sah wanita menjadi imam kepada
kaum lelaki. Sekiranya wanita melaungkan azan bagi jemaah lelaki, maka ia
berdosa kerana memperelokkan suara dengan tinggi sehingga didengari oleh lelaki
yang bukan mahramnya. Azannya itu tidak sah, dan perlu diulang oleh seorang
lelaki muslim yang mumayyiz.
Namun , seandainya wanita tersebut melaungkan
azan bagi jemaah wanita ataupun untuk solatnya bersendirian, maka mengikut
pandangan jumhur, perbuatannya itu adalah elok kerana ia merupakan satu bentuk
zikrullah. Wahab bin Kaisan meriwayatkan bahawa Abdullah Ibn Umar ditanya,
“Adakah wanita boleh melaungkan azan?” Lalu Ibn Umar naik marah seraya berkata,
“Adakah patut saya melarang daripada berzikir kepada Allah?” HR Ibn Abi
Syaibah, Jld 1, hal. 203, no. 2328.
Justeru itu, hukum wanita melakukan azan adalah harus sesama
mereka, dan sekiranya mereka tidak melakukannya juga tidak mengapa. Hal ini
juga dapat diperhatikan pada dua perbuatan yang berbeza oleh Ummul Mukminin
Aisyah r.a. Di dalam kitab Al-Muhalla, Ibnu Hazm merekodkan sebuah riwayat
daripada Thawus bahawa Aisyah r.a pernah melakukan azan dan iqamah. Manakala di
dalam kitab Al-Inayah ‘ala Al-Hidayah pula merekodkan sebuah riwayat lain
daripada Raithah yang menyebut, “Kami pernah berjemaah sesama wanita. Aisyah
telah mengimamkan solat kami tanpa azan mahupun iqamah.”
Syarat Azan Bagi Wanita
Imam Al-Haramain, Al-Ghazali, Al-Rafi’i dan Al-Qadhi Husein
menyebut bahawa wanita diharuskan melakukan azan dengan syarat tidak
menyaringkan suara. Sekiranya mereka mengangkat suara sehingga didengari oleh
golongan lelaki yang ajnabi, hukumnya menjadi haram sebagaimana haramnya
mendedahkan aurat di hadapan lelaki ajnabi. Justeru itu, bagi wanita yang ingin
melakukan azan, hendaklah direndahkan suara sekadar yang boleh didengari oleh
jemaah muslimah yang ada.
Walau bagaimanapun sekiranya dibimbangi timbulnya fitnah,
mereka tidak digalakkan azan. Cukuplah dengan melakukan iqamah yang disunatkan
bagi mereka untuk menyedarkan para muslimah yang hadir supaya bangkit bagi
mendirikan sembahyang kerana pada iqamah tidak dinyaringkan suara seperti azan.
So ana harap ukhti bila ukhti visit blog ana+baca ana harap anti dapat la memahami dengan apa yg ana sampaikan ana nih bukannya Ulama' ana hanya seorang Dai'e yg masih perlu banyak ana perbaiki so apa yg ana dpt tolong dan kongsikan ilmu ana InsyaAllah ana sedia membantu+berkongsi bersama kalian semua ye apae2 hal atau soalan ingin antum kemukan tanyalah di Facebook ana InsyaAllah ana akan huraikan+menjawabnya . Tak tahu ke facebokk ana?? hahaha hangpa just scroll je kebawah kat sebelah kana blog ana ada tertera FB ana :)
Bahan Rujukan:
So ana harap ukhti bila ukhti visit blog ana+baca ana harap anti dapat la memahami dengan apa yg ana sampaikan ana nih bukannya Ulama' ana hanya seorang Dai'e yg masih perlu banyak ana perbaiki so apa yg ana dpt tolong dan kongsikan ilmu ana InsyaAllah ana sedia membantu+berkongsi bersama kalian semua ye apae2 hal atau soalan ingin antum kemukan tanyalah di Facebook ana InsyaAllah ana akan huraikan+menjawabnya . Tak tahu ke facebokk ana?? hahaha hangpa just scroll je kebawah kat sebelah kana blog ana ada tertera FB ana :)
Bahan Rujukan:
Kitab Al-Majmu’(Jld 3), oleh Imam Al-Nawawi
Kitab Al-Mughni (Jilid 1), oleh Ibnu Qudamah
Al-Mufassal fi Ahkam al-Mar’ah wa al-Bayt al-Muslim (Jilid
1), oleh Dr. Abdul Karim Zaidan
Al-Fiqh al-Islami wa Adillatuhu (Jilid 1), oleh
Dr. Wahbah Al-Zuhayli
Sekian Ma'assalamah Wa Ilaliqo' ~
Akal , Ilmu , Hati
Sekian Ma'assalamah Wa Ilaliqo' ~
Akal , Ilmu , Hati